בשבילי ישראל

תכנית "בשבילי ישראל" היא אולי תכנית הדגל בחינוך החדשני של רשת עמל. זהו פרויקט שיצא לדרך בשנת 2009 ביזמת ד"ר רונית אשכנזי, ראש המנהל לפדגוגיה ברשת עמל, והוא מקיף מעל ארבעים בתי ספר של הרשת, כאלף תלמידי כיתות י', המתחרים בינהם, סימולטנית, בנושאים שונים ותוך שימוש בטכנולוגיות מגוונות.

הנה סרטון שממחיש קצת את הטעמים והריחות
והנה פרזי



תחרות "בשבילי ישראל" בת שני שלבים:

א. שלב כלל ארצי שבו מתחרות הנבחרות ביושבן בכיתה, מול מחשבים, תוך פעילויות מגוונות שנשלחות על ידי מרכז הרשת

ב.      לשלב זה עולות 25 נבחרות. כל נבחרת שולחת 5 נציגים המלווים במורה אל ה"שטח" (מקום בארץ שבו מתנהלת התחרות). תלמידי הכיתה מקבלים משימות, שאותן לא ניתן לפתור ללא עזרת "הידיים, הרגליים והראש" שלהם – הנציגים בשטח, המתוזזים ממקום למקום ומבצעים משימות.

מבנה התחרות:
"בשבילי ישראל" היא תחרות לימודית-חוויתית הנשענת על חידושים טכנולוגיים שונים ברמות שונות של (עומק) שימוש.  החל מטכנולוגיות חיפוש פשוטות ועד טכנולוגיות של מציאות רבודה ואפליקציות ניווט מורכבות.

נושאי התחרות מגוונים ומשתנים, כל שנה, על פי נושא הדגל של רשת עמל. תחרויות העבר עסקו במדע, יזמות וטכנולוגיה, ברב דתיות, ברטוריקה ויכולת נאום וברב תרבותיות.

 
הרציונל החינוכי של התחרות

  1. שלב ה"באז" והלימוד התחרותי הקבוצתי
  2. שלב הפעלת הנציגים בשטח

  

1. שלב העבודה  בכיתות:

ביום המיועד מחכות ברחבי הארץ למעלה מארבעים נבחרות בית ספריות של בני כיתות י' (20-30 תלמידים בנבחרת) ומחכים לרגע חשיפת השאלות.

בשעה היעודה נפתח עמוד התחרות, הכולל כ-24 משימות מגוונות לתלמידי בתי הספר העיוניים של הרשת ועוד כ-10 שאלות לתלמידי בתי הספר הטכנולוגיים.
לתלמידים כשלוש שעות לעשות כל יכלתם ולענות על כמה שיותר שאלות ובהצלחה. חלק מן השאלות הן שאלות עיוניות, חלקן משימות מחשבה, משימות ניסויי מדעי, סימולטורים, משימות פעילות בבית הספר, חלקן משימות מוזרות וחלקן משימות חיפוש ועוד ועוד, ועוד ועוד.

2.  שלב הבאז : 

עם סיום שלב א' מתכנס צוות של כעשרה בודקים, אנשי המנהל לפדגוגיה של רשת עמל ובודק כאלף תשובות. לאחר הכרזה על העולים לשלב ב', מתחיל מעין שלב הכנה לימודי – חברתי. שלב זה מתנהל בעמוד התחרות בפייסבוק.

חלק ממנו חברתי מצחיק, חלק קליל ורק קליל וחלק לימודי יותר ומכוון לשלב הבא; תחרות הלילה הלבן בשטח.

הנה עמוד הפייסבוק של שלב הבאז 2014.

3. תחרות לילה לבן :

ראשית הסבר קצרצר על השלב השני בתחרות; בתאריך המיועד נשלחים חמישה נציגים מלווים במורה, מכל נבחרת אל מקום הכינוס; חבל ארץ, עיר או איזור. התלמידים מגיעים לבית הארחה לפנות ערב, מתכוננים, אוכלים ארוחת ערב ואז מתחיל הלילה הלבן, הלילה הגדול שלפני תחרות השטח.

מטרת הלילה הלבן היא, בראש ובראשונה, חברתית. זוהי הזדמנות גדולה של היכרות בין מגזרים, דתות ואיזורים במדינה. המפגש הקבוצתי בין כמאה עשרים בני נוער יוצר דינמיקה שמחה ומעודדת.

אך למרות החשיבות החברתית, הלימוד לא נזנח. ליהפך. הערב נפתח בהרצאה קצרה וקלילה. אחרי ההרצאה מתפזרות הנבחרות לקבוצות עבודה. למעשה, התחרות של הבוקר החלה עכשיו.

כל קבוצה מקבלת מעטפה עם שאלה לימודיצ. השאלה מתבססת על ההרצאה, אך אין שום אפשרות לענות עליה ללא שימוש באינטנרט; שימוב מאסיבי.

לשם כך אורגנה מראש קבוצת תלמידים מהכיתה, אשר יושבת בביתו של אחד הילדים, בעיר המוצא, ומתפקדת כ"חבר טלפוני".

בשנת 2013 עסקה ההרצאה ברטוריקה, הבאז עסק בכלכלה (בין הייתר) והשאלות נראו כך: "מה עמדת האסכולה האוסטרית בכלכלה בנוגע לקיומו של בנק מרכזי", או "מה היה אומר ג'ון מיינרד קיינס על ביטול מדינת הרווחה".

שיא הערב, אבל, הוא בתחרות ההופעות; התלמידים התבקשו להכין שיר, או מופע. הדרבוקות הערביות והדרוזיות מתופפות, הגיטרות והכינורות של עולי ברית המועצות משמיעות קולן והלילה לא נגמר.

4. שלב הפעלת הנציגים בשטח :

שלב זה הוא שיאה של התחרות והחלק היותר ייחודי שלה. 120 תלמידים ומורים, נציגי 25 הנבחרות שעלו לשלב הגמר מתרכזות באיזור התחרות. תלמידי הנבחרות בכיתה יושבים מוכנים. בשעה היעודה; תשע בבוקר נחשף אתר הפעילות. האתר כולל:

  1. משימות כיתה בדומה למשימות הכיתה בשלב הראשון
  2. אוסף של כמה עשרות חידות טריויה

אך עיקר הפעילות מתבצע באמצעות הודעות מייל. אחת לחצי שעה מקבלת כל נבחרת בכיתה כתב חידה. כתב החידה הוא נקודת ההתחלה של עבודת לימוד, תוך שיתוף פעולה בין הנבחרת בכיתה חבין נציגיה בשטח. וכך זה מתנהל:

  1. כאמור, כתב חידה לכיתה. תלמידי הכיתה פותרים. הפתרון מורה להם על נקודה שאליה הם צריכים לשלוח את נציגיהם. בנוסף, התלמידים בכיתה מקבלים משימה לביצוע שאותה אינם יכולים לבצע ללא עזרת נציגיהם.
  2. התלמידים בשטח מגיעים לנקודה ומקבלים מחבריהם בכיתה את המשימה.
  3. כדי לבצע את המשימה בשטח על התלמידים בשטח להיעזר בתלמידי הכיתה שיושבים ליד מאגרי המידע
  4. התהליך חוזר על עצמו בין שלוש ולחמש פעמים.

הנה כמה דוגמאות לכתבי חידה מהתחרות בירושלים
דוגמה 1
דוגמא 2 
דוגמה 3 
דוגמאות למשימות שטח
סרטוני נאומים ,
חקר על תולדות יואל משה סלומן

        
שילוב טכנולוגיה של מציאות רבודה בתחרות 

בתחרות אנחנו נעזרים בטכנולוגית "יום יום" ובטכנולוגיה חדשה. טכנולוגיה יום יומית היא טכנולוגיה סלולרית רגילה; התלמידים נעזרים בטבלטים שלהם ובסמרטפונים כדי להשיג מידע.

אבל העיקר הוא בטכנולוגיות חדשות שאנחנו מכניסים ככל שהזמן עובר.

בתחרויות בשנת 2012 ו2013 השתמשנו בשתי אפליקציות סלולריות: ניווט ומציאות רבודה.

משימת הניווט מחייבת את התלמידים בכיתה לכוון את תלמידי השטח לאפליקציה ולהוראות ההתקנה שלה. התלמידים בשטח צריכים להגיע לנקודה בכוחות עצמם. משימת המציאות הרבודה שולחת את התלמידים אל הנקודה הסופית תוך הקפצת רמזים שונים בדרך אליה.

הנה דוגמה למשימת מציאות רבודה.

 משימת מציאות רבודה

צוות התחרות

יוזמת התחרות ומפתחת המודל-  ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל וראש המנהל לפדגוגיה, רשת עמל
ד"ר אושי שהם קראוס - מפתח המודל
ורד פלמנבאום - מנהלת התחרות תשע"ג - תשע"ד  
אורית להב - קשר עם בתי הספר והשיפוט
אנא ואקנין - ניהול התחרות בשטח
רפאלה בלס - עריכת תוכן     
ורד פרג- הערכת הפרויקט
רפאלה בלס ואשר מוצני- מציאות רבודה

פיתוח טכנולוגי בעבור התחרות צוות עמלנט בראשות גילי אלון  


ניסוי קהילה
למידה מבוססת
פרויקטים
בתי ספר
תוצרי למידה









Powered by Go-net